dijous, 1 de març del 2012

Xerrades


Durant el darrer any vaig encetar una faceta que mai havia practicat. Donar xerrades, divulgar i compartir les meves experiències i humils coneixements. Tot baix el lema compartir es bo.

Des de que allà per l'any 1996 vaig donar les meves primeres passes en el mon del programari lliure he evolucionat. La veritat es que m'he tornat molt radical en alguns temes com la defensa del programari lliure, la critica a les lleis del copyright i patents, i als atacs a la meva llengua.

He radicalitzat la meva actitud i critiques als serveis i programes que puc o no puc fer funcionar als meus ordinadors. Arribant a no fer servir serveis tant populars com Spotify tot per que no tenen un client per GNU/Linux (a dia d'avui ja han publicat un client per GNU/Linux). No comprar cap dispositiu o complement per els meus ordinadors que no sigui capaç de funcionar amb GNU/Linux. No posar la meva ubicació a Facebook per que no me permet posar el nom en català de la meva ciutat. 

Gràcies a la filosofia del programari lliure he descobert que compartir es bo. I no tant sols compartir el programari, també compartir i donar a conèixer la meva cultura i els coneixements adquirits tots aquests anys. Les xerrades que he donat durant el darrer any tal vegada son la culminació de aquest afany de compartir i fer arribar a mes gent el programari lliure i la cultura lliure. Cultura lliure no vol dir cultura gratis, vol dir compartir coneixements. Uns grans enemics de la compartició de la cultura son els lobbies de la "propietat intel·lectual", les lleis del copyright i de patents. Lleis que a dia d'avui son obsoletes i que enlloc de generar riquesa generen pobresa. Pobresa als innovadors que han de anar molt en compte per que una reclamació de violació de copyright no acabi amb els seus projectes o empreses.

A les xerrades "Programari lliure, una experiència personal", "Propietat intel·lectual a l'era digital" i "Eines lliures, Societat Lliure". He intentat transmetre les meves experiències, el que anat aprenent aquests darrers anys. També m'ha servit per aprendre a emprar programes que havia fet servir poc com LyX i LaTex o Impressive, que son les eines que he fet servir per generar les presentacions i repdroduïr-les. Tots son programari lliure de prou qualitat.

Per acabar vull tornar a agrair al Col·lectiu Rissaga, al PSM i a Cas Vesins de Ferreries que em donessin l'oportunitat de donar les xerrades. Gràcies també a tota la gent que he anat coneixent tots aquest anys a la xarxa per compartir els seus coneixèments.

Com deia Ramon Trecet al seu programa de Radio 3 Dialogos 3, "cercau la bellesa, es l'única protesta que mereix la pena en aquest fastigós mon".