Fa un parell de setmanes em van proposar col·laborar en una obre de teatre fent tasques d'il·luminació. En va costar decidir-me estic una mica rovellat de la darrera que vaig fer ja fa dos anys.
He estat cercant els darrers dies programes per disseny i control de la il·luminació teatral. Per els planos vaig trobar LX Free, molt llimitat però per diagrames senzills n'hi ha de sobra. La versió profesional LX Tools només funciona sobre Mac. Del control si be hi ha drivers per les taules de control que funcionen sobre Linux no es el tema que mes em preocupa.
Per altre banda ja coneixia el que crec que es un programa molt complert per organitzar una producció teatral i moltes altres coses es diu Celtx. Es un editor de pre-producció per projectes de teatre, de cine, còmics, de vídeo, storyboards, noveles.
El primer que vaig fer va ser importar el llibret de l'obra a Celtx. Desprès de editar i marcar els actes, quadres i escenes de l'obra. Definir els personatges, acotacions i definicions de l'obra, que a mes permet afegir notes, material gràfic, llistes de material que s'ha de menester per cada escena. Te un petit editor on es poden definir on anirà la càmera, els llums i els personatges. Hi ha utilitats per gestionar quasi be tot els que s'ha de programar quan es fa una pre-producció, agenda, llistes de tota mena, informes, exportar el guió a pdf o imprimir-lo. Cada vegada que em poso una estona amb ell descobreixo una nova funcionalitat o ajuda a la producció.
I no s'acaba aquí, Celtx te també Celtx Studio i Celtx add-ons. Celtx Studio ofereix per 5$ al mes per 1-5 usuaris alotjament dels projectes online, col·laboració entre usuaris i col·laboradors, control de versions, backup i també accés a una xarxa que fan servir molts usuaris dels sectors a qui va dirigit aquest programa. Celtx add-ons ofereix per 15$ ajudes a l'escriptura i imatges per afegir als teus projectes.
Per un us offline la versió lliure es excel·lent, multiplataforma te versions per Linux, OS X (10.5) i Windows. Duu una serie d'exemples dels tipus de projectes que es poden crear, que son de bona ajuda per començar a entendre com funciona el programa i anar descobrint les seves múltiples funcionalitats.
Si tenc temps i aconseguesc aprendre a fer servir Blender 3D m'agradaria fer simulacions de la il·luminació. Temps endarrere ho havia fet amb Kpovmodeler i Pov Ray. Pov Ray es un programa de raytracing, que fa servir la tècnica de simular el comportament dels raigs de llum per crear imatges tridimensionals que poden arribar a se molt fotorealístiques. Blender 3D es un paquet complert de disseny i creació 3D, permet fer animacions, modelar objectes i crear il·luminacions fotorealístiques. I fer el raytracing be amb el raytracer intern de Blender o a externs com Povray o Yafray.
En properes entrades intentaré anar explicant els meus progressos amb aquestes eines i d'altres que segur aniré trobant per el camí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada